SLOVENSKÝ JAZYK

Úroveň ovládania materinského jazyka prezrádza vzdelanostnú úroveň človeka. Keďže jeho
spisovnú formu používa človek denne, je nevyhnutné, aby si deti rozvíjali slovnú zásobu
okrem iného hlavne čítaním kníh. V škole si osvojujú gramatické pravidlá a cibria pravopis.
Čo škola, presnejšie – čo učiteľ, to iná vzdelanostná úroveň záujemcov o doučovanie.
Keďže začínam so žiakmi piateho ročníka na začiatku školského roka, na prvých hodinách
zisťujem úroveň ovládania učiva 1. stupňa.
Potom sa čo najrýchlejšie snažím dostať deti na rovnakú vedomostnú úroveň. Riešime rôzne
úlohy, na ktorých vysvetľujeme učivo, ktoré treba dobrať a vysvetľujem nové. Novému učivu
treba doma venovať náležitú pozornosť. Učivo celého 5. ročníka v čase prijímacích skúšok
nemajú deti v škole ešte prebraté, preto si učivo musíme prebrať v predstihu.

Gramatickú zložku jazyka v rozsahu piateho ročníka musia mať do konca kurzu perfektne
zvládnutú. Samozrejme, ak počas prvých štyroch rokov školskej dochádzky majú osvojené
učivo 1. stupňa.
Keďže prijímacie testy zo slovenského jazyka sú zamerané hlavne na čítanie s porozumením,
tu veľmi rýchlo zistím, či dieťa číta literatúru primeranú jeho veku alebo nie. Odvíja sa od
toho aj rýchla orientácia v texte. Čitatelia majú v tomto smere výhodu. Vo vybraných textoch
na prijímacích skúškach sa často vyskytujú slová nad rámec ich bežnej slovnej zásoby, staršie
slová, umelecké jazykové prostriedky (metafora, personifikácia, epiteton…), kratšie žánre
ľudovej slovesnosti (príslovia, porekadlá, prirovnania, pranostiky….) a pod.
V neposlednom rade je problémom aj písmo a úprava, pretože aj tieto faktory prezrádzajú, že deti neboli k tomu dostatočne vedené. Na prijímacích testoch je dôležité písať čitateľne, aby bolo možné
jednoznačne identifikovať odpoveď.

NAJČASTEJŠIE CHYBY, KTORÉ SA VYSKYTUJÚ V PRÁCACH ŽIAKOV
– pravopis písania i, í / y, ý nielen vo vybraných slovách (po mäkkých, tvrdých, obojakých
spoluhláskach)
– neovládajú pravopis písania slov s –ly-, -lý-
– spodobovanie (tomuto učivu sa v školách zrejme venuje málo času, prípadne je opomínané)
– za vetami permanentne chýbajú znamienka
– v slovách chýbajú diakritické znamienka (dĺžeň, bodka nad i, mäkčeň…)
– rozdeľovanie slov na slabiky
– rozlišovanie: synonymá, opozitá = antonymá, homonymá, expresívne slová
– určovanie slovných druhov, najmä neohybných
– zápis priamej reči
– slovosled vo vetách
– tvorenie zmysluplných viet
– čítanie s porozumením: práca s textom, formulovanie myšlienky, výber správnej odpovede,
presné pochopenie zadania úlohy, nepochopenie významu niektorých slov
– základné pojmy z literatúry: rozprávka, povesť, bájka, príslovie, porekadlo, pranostika,
prirovnanie, ….
– porozumenie zadaniu úlohy

MATEMATIKA

Rovnako, ako na doučovaní slovenského jazyka, začínam so žiakmi piateho ročníka na začiatku školského roka. Na prvých hodinách zisťujem úroveň ovládania učiva 1. stupňa.
Potom sa čo najrýchlejšie snažím dostať deti na rovnakú vedomostnú úroveň. Riešime rôzne
úlohy, na ktorých vysvetľujeme učivo, ktoré treba dobrať a vysvetľujem nové. Novému učivu
treba doma venovať náležitú pozornosť. Učivo celého 5. ročníka v čase prijímacích skúšok nemajú deti v škole ešte prebraté, preto si učivo musíme prebrať v predstihu.
Ak majú výborne osvojené učivo 1. stupňa, môžeme rýchlo napredovať. Ak však neovládajú základné spoje, algoritmy sčítania, odčítania, násobenia delenia, pracuje sa dieťaťu ťažko. Kameňom úrazu býva vo väčšine prípadov geometria. Takisto by mali mať deti zautomatizovanú premenu jednotiek dĺžky a času. Úlohy sú postavené tak, že sa s tým už počíta. Dôležité je ovládať aj zaokrúhľovanie.
Čítanie s porozumením je základ správneho vyriešenia úloh aj v matematike. Ak dieťa nerozumie zadaniu, nedokáže úlohu vyriešiť. V testoch na prijímacích skúškach sa často vyskytujú  úlohy so zámerne náročným zadaním, aby deti ukázali nielen úroveň svojich získaných vedomostí pri ich riešení, ale aj úroveň logického myslenia.
V neposlednom rade je treba dbať aj na písmo a úpravu, pretože aj tieto faktory prezrádzajú, že deti neboli k tomu dostatočne vedené. Na prijímacích testoch je dôležité písať čitateľne, aby bolo možné
jednoznačne identifikovať odpoveď.

NAJČASTEJŠIE CHYBY, KTORÉ SA VYSKYTUJÚ V PRÁCACH ŽIAKOV
– počítajú v pamäti, nevedia výpočty napísať (zdôvodnenie: neviem, ako som to vypočítal/-a)
– nevedia urobiť rozbor úlohy – postup výpočtu slovných úloh a zdôvodnenie postupu riešenia
úlohy (napr.: viem ako, ale neviem to vysvetliť)
– zameriavajú sa na rýchlosť dosiahnutia výsledku namiesto správneho vyriešenia úlohy
– nemajú zvládnuté základné algoritmy
– neovládajú názvy členov matematických výkonov
– nevedia uplatniť prednosť pri riešení príkladov so zátvorkami
– nevedia využiť základné poznatky pri riešení zložitejších úloh (napr. vedia násobilku, ale
nevedia využiť pri riešení násobky čísel)
– nemajú zvládnutú a zautomatizovanú premenu jednotiek dĺžky, času
– nesprávne píšu tvary číslic 6 ako 0 a naopak, 9 ako 4 a naopak
– chýba priestorová orientácia (stavby z kociek)
– nemajú zvládnuté elementárne základy geometrie
– základné pojmy, konštrukcia, presnosť, úhľadnosť