SLOVENSKÝ JAZYK
Úroveň ovládania materinského jazyka prezrádza vzdelanostnú úroveň človeka. Keďže jeho
spisovnú formu používa človek denne, je nevyhnutné, aby si deti rozvíjali slovnú zásobu
okrem iného hlavne čítaním kníh. V škole si osvojujú gramatické pravidlá a cibria pravopis.
Čo škola, presnejšie – čo učiteľ, to iná vzdelanostná úroveň záujemcov o doučovanie.
Keďže začínam so žiakmi piateho ročníka na začiatku školského roka, na prvých hodinách
zisťujem úroveň ovládania učiva 1. stupňa.
Potom sa čo najrýchlejšie snažím dostať deti na rovnakú vedomostnú úroveň. Riešime rôzne
úlohy, na ktorých vysvetľujeme učivo, ktoré treba dobrať a vysvetľujem nové. Novému učivu
treba doma venovať náležitú pozornosť. Učivo celého 5. ročníka v čase prijímacích skúšok
nemajú deti v škole ešte prebraté, preto si učivo musíme prebrať v predstihu.
Gramatickú zložku jazyka v rozsahu piateho ročníka musia mať do konca kurzu perfektne
zvládnutú. Samozrejme, ak počas prvých štyroch rokov školskej dochádzky majú osvojené
učivo 1. stupňa.
Keďže prijímacie testy zo slovenského jazyka sú zamerané hlavne na čítanie s porozumením,
tu veľmi rýchlo zistím, či dieťa číta literatúru primeranú jeho veku alebo nie. Odvíja sa od
toho aj rýchla orientácia v texte. Čitatelia majú v tomto smere výhodu. Vo vybraných textoch
na prijímacích skúškach sa často vyskytujú slová nad rámec ich bežnej slovnej zásoby, staršie
slová, umelecké jazykové prostriedky (metafora, personifikácia, epiteton…), kratšie žánre
ľudovej slovesnosti (príslovia, porekadlá, prirovnania, pranostiky….) a pod.
V neposlednom rade je problémom aj písmo a úprava, pretože aj tieto faktory prezrádzajú, že deti neboli k tomu dostatočne vedené. Na prijímacích testoch je dôležité písať čitateľne, aby bolo možné
jednoznačne identifikovať odpoveď.
NAJČASTEJŠIE CHYBY, KTORÉ SA VYSKYTUJÚ V PRÁCACH ŽIAKOV
– pravopis písania i, í / y, ý nielen vo vybraných slovách (po mäkkých, tvrdých, obojakých
spoluhláskach)
– neovládajú pravopis písania slov s –ly-, -lý-
– spodobovanie (tomuto učivu sa v školách zrejme venuje málo času, prípadne je opomínané)
– za vetami permanentne chýbajú znamienka
– v slovách chýbajú diakritické znamienka (dĺžeň, bodka nad i, mäkčeň…)
– rozdeľovanie slov na slabiky
– rozlišovanie: synonymá, opozitá = antonymá, homonymá, expresívne slová
– určovanie slovných druhov, najmä neohybných
– zápis priamej reči
– slovosled vo vetách
– tvorenie zmysluplných viet
– čítanie s porozumením: práca s textom, formulovanie myšlienky, výber správnej odpovede,
presné pochopenie zadania úlohy, nepochopenie významu niektorých slov
– základné pojmy z literatúry: rozprávka, povesť, bájka, príslovie, porekadlo, pranostika,
prirovnanie, ….
– porozumenie zadaniu úlohy